Undersökningen kom, med hemska resultat

Oh my, oh my, oh my... det här var deprimerande.
För ett tag sedan skrev jag om våra livstilsundersökningar vi gjorde på jobbet. Vi fick tillbaka resultaten idag.
För att sammanfatta det positiva inom livsstilsfrågor:
Rökning och livsstilsrisk. Alltså inget som oroar min hälsa.
Och det positiva inom hälsa/medicinksa frågor:
Känslomässigt, blodtryck, diabetes, vikt, alltså inte heller något oroande.

Men nu till det oroande. Väldigt oroande.
det negavtiva inom livsstilsfrågor som ligger på gränsen mellan dåligt och riktigt dåligt är motion, kost, stressbenägenhet samt utmattning. Jag är med andra ord lat, äter fel mat, tål inte stress samt är nära en kollaps av all utmattning. Och jag riskerar att få hjärt/kärlsjukdomar. Wihoo.
Men nej, det är inte det som var det värsta.
Inom hälsa/medicin hade jag även en totalt kass nack/rygg besvär som kan leda till ännu värre plågor då jag inte tränar regelbundet ( eh, typ inte alls...) Men nej, det är inte heller det som är det mest oroande på mitt papper.

Det är nämligen så att längst i högra hörnet, på den mörkröda delen av diagrammet står ALKOHOL. Att jag har en alkoholkonsumtion som innebär en ökad risk för hälsoproblem. Kanske inte ett missbruk, men ett risk för hälsan. Ja! Vad glad man blir.

Men nej, jag tänker ta den här undersökningen med en nypa salt. Det är ju inte så att jag bäljar i mig alkohol, fettig mat, aldrig rör på mig osv. Jag rör på mig, i viss mån, är inget träningsfreak och har aldrig gillat träning, men jag promenarar ju numera till och från jobbet och går på promenader då jag har tid. Jag har även dragit ner på mitt intag av onyttigheter, köper inte längre massa godis och andra sötsaker, utan försöker hålla det till helgen. Sen äter jag mer frukt och försöker laga till mat så ofta jag kan, och äter knappt pizza osv längre.
Så de punkterna lär nog fler ha hamnat i riskzonen på, bara för att alla inte är träningsfreak och hälsomänniskor som aldrig äter mat som innehåller fett. SÅnt är ju bara konstigt. Dessutom var frågorna rätt knepiga, antigen var man aktiv eller inte. Fanns inte sådär himla mycket mellanting att välja på.

Det som däremot st'ämmer är stressen samt utmattningen. Jag blir lätt stressad, särskilt nu när vi har så mycket att göra, och jag är alltid trött när jag kommer hem från jobbet och känner mig aldrig riktigt utvilad. Det kanske beror på att jag inte rör på mig så mycket, så ska försöka bättra mig på den punkten, just för att bli piggare och må lite bättre.

Så imorgon innan jobbet ska jag ta mig en långpromenad. Ska faktiskt bli skönt. på med mp3n, bara strosa runt och rensa tankarna. Ja det låter bra.

Ikväll blir det dock en lugn kväll. Joel är med Filip och kollar på fotboll, så jag ska vara hemma själv. Kolla på de programmen jag vill se. Kunna krypa ner i sängen och läsa en bok utan att ha en söt man som ligger bredvid och ber om att vi kanske kan göra något annar ^^

Kommentarer

Tassavtryck:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

URL:

Vad har du på hjärtat?

Trackback